36+0
 
 
Om bebisen: Barnets totala längd är nu ca 46cm och väger ca 2,76kg. Barnet lagrar upp fett inför livet utanför livmodern. Fosterrörelserna kan ändra karaktär till mer buffande knuffar. Du kanske kan se en armbåge eller ett häl som putar ut mot huden, ibland en hel fot. Du kan känna fosterrörelser varje dag. Vid minsta tveksamhet skall du kontakta sjukvården direkt dag som natt.
 
Om mammakroppen: Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixerat sig i bäckeningången nu. Du kan ha svårt att sova, du behöver vända dig ofta och drömmer kanske kraftiga, tydliga drömmar. Det är mycket som ska bearbetas inför förlossningen och den nya familjen. Fortsätt att vila ofta, de sista veckorna kan kännas tunga och långsamma.
 
 
Hur mår mamma?: Som vanligt skulle jag säga.:P Kanske lite bättre till och med. Har ont i magen och ryggen varje dag men jag känner att det blivit bättre, jag kan sitta upp längre utan att det börjar göra ont och jag behöver inte en tennisboll baki ryggen helatiden yey!!!. Jag sover bra även fast jag måste nu gå på toaletten 2 -3 gånger/ natt. Jag sover med min amningskudde runt mig som är jätte skön tror inte jag skulle sova så bra utan den!. 
 
MVC uppdatering
  • Mitt blodtryck - 116/74 - Högre än vad jag brukar ha och nu är jag orolig för havandeskapsförgiftning. Såklart så säger min barnmorska att det är inget att oroa sig för och att alla får lite högre blodtryck när de är gravida och att innan hade jag lågt och nu normalt. Men man blir ändå orolig tänk om den höjs ännu mer =/
  • Järnvärde - 130, perfekt värde och jag kan sluta med 100mg järn tabletterna om jag vill.
  • Bebisens hjärtljud - normalt, (glömde fråga)
  • Sf-mått - 35.5 i (vecka 36+2), Lite över mitten kurvan.
  • Bebisen var lite mer fixerad men ruckbar.
  • Vikt - 65 (+7kg) Det syns, mina ben har lagrat på sig lite fett =P
Tänkte det skulle vara intressant att visa hur mycket magen växer!!! Bild till vänster vecka 31+0 (+4kg) och höger bilden vecka 36+0 (+7kg) och lite mer bristningar på sidorna =). 5 veckor mellan bilderna

Kommentera

Publiceras ej