35+0
 
Om Bebisen: Barnets totala längd är nu ca 45cm och väger ca 2,56kg. Det centrala nervsystemet är snart helt klart och matsmältningsapparaten är nästan färdigutvecklad. Barnet fortsätter att lägga på sig vikt och fyller ut nästan hela livmodern.
 
Om mammakroppen: Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
 
 

Hur mår mamma?: Under vecka 35(34+0-34+6) har jag känt lite mensvärk/sammandragningar till och från och tydligen har jag känt sammandragningar i flera veckor enligt barnmorskan. Hon frågade mig om de gick bra att ta promenader osv, jag berättade att de enda som är jobbigt är ryggen och att magen blir jätte tung, som att det är en stor tung sten i magen och det var enligt bm sammandragningar haha okey jag vet inte om jag tror på det men jaja =P
Någonting hemskt som kommit tillbaka är halsbrännan. Det är värst på kvällarna =*( 5 veckor kvar, 5 veckor kvar, snälla. Denna vecka har jag också blivit ett choklad och fika monster. Jag kommer inte bli förvånad om jag gått upp mycket i vikt, men det får vi reda på nästa måndag hihi

 
 Mätte idag magens omkrets och den är på 98 cm.

Kommentera

Publiceras ej