Vecka 34+0
 
 
Om babisen: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett. Vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster. Barnets totala längd är nu ca 44 cm och väger ca 2,35 kg
 
Om mammakroppen: Vätska kan samlas i kroppen. Dina händer och fötter kan svullna. Din blodvolym har ökat med ca 1 liter men från och med nu håller sig blodmängden konstant fram till förlossning. Bebisen börjar lägga sig tillrätta och inta det vanligaste läger dvs med huvudet nedåt i bäckeningången. Det kan slita och dra i bäckenet och nedåt ljumskarna.
 
 

Hur mår mamma?: Idag var det dags för mvc kontroll och denna gången gick det snabbt eftersom de inte blev någon viktkontroll eller stick i fingret för att kolla socker och järnvärde. Hon tyckte att järnvärdet såg så bra ut förra gången så att vi skippar tills nästa gång vi ska ses. Men vi kollade såklart hur bebisen mådde =D

  • Mitt blodtryck - 109/71
  • Bebisens hjärtljud - 145
  • SF-mått - 33cm i (v34+2)
  • Bebisen hade sjunkit lite längre ner i bäckenet men var ruckbar. Men jag har ändå jävligt ont i överdelen av magen fan =(
 

För några dagar sedan vaknade jag av att jag hade ont i tummen och jag tänkte inte mer på det, men morgonen därpå fick jag ännu ondare så att jag inte kunde böja på den. Så idag tog jag upp det med barnmorskan och hon sa att det var karpaltunnelsyndrom jag har fått. Det låter hemskt men skulle inte vara så farligt, jag skulle höra av mig om det bli värre.

Lite information om karpaltunnelsyndrom från 1177.se:

Allmänt

Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan allvarligt.

Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handloven. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven kommit i kläm. Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerven skadas. Karpaltunnelsyndrom kan innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.

Om man är gravid eller har ett arbete med upprepande handrörelser där man använder mycket kraft i handen, ökar risken att man får karpaltunnelsyndrom. Besvären är vanligare hos kvinnor än hos män, och vanligast i medelåldern.

Behandling

Om man blir trött i handen för att man har använt den mycket ska man ta en paus eller pröva att använda andra handen. Den vanligaste behandlingen är att man använder handledsstöd. Ibland kan det bli aktuellt med operation.

Vanligt hos gravida kvinnor

Hos gravida kvinnor är karpaltunnelsyndrom relativt vanligt, främst från sjätte graviditetsmånaden och framåt. Orsaken är de hormonförändringar som man får under graviditeten. Obalansen i hormonerna påverkar kroppens vätskebalans och kan göra att det samlas mer vätska i kroppens vävnader. Det kan i sin tur orsaka tryck på nerven.


1 kommentarer

Suss

16 Feb 2015 22:02

Åhh vad stor magen har blivit <3 snart kommer bebis :)

Kommentera

Publiceras ej